יום רביעי, 22 בינואר 2014

קידוח במי תהום

מים הנמצאים מתחת לפני האדמה נחשבים מי תהום, ויש להם השפעה עמוקה על ענף הבנייה. מים אלו הם לרוב מי גשמים, המחלחלים אל בטן האדמה, ומגיעים לשכבה בלתי חדירה בשם אקוויקלוד. הם זורמים בתת הקרקע, ולא יכולים לחלחל, נוטים להצטבר, ועשויים לנבוע ולהפוך למעין. מי תהום מהווים 20% ממצבור כל המים המתוקים בעולם, והם נשאבים למטרות שתייה, השקיה ועוד.

ממה צריך להיזהר בעת קידוח במי תהום?

קידוח במי תהום הוא בעל מאפיינים ייחודיים, וזאת בשל חוסר היציבות של הקרקע. על מנת להבין את המשמעות של קידוח מן הסוג הזה, יש להתחיל בהגדרה כללית של העבודה. קידוחים לבניין הם היסוד לכל בנייה משמעותית, בטוחה ומודרנית. היסודות עשויים כלונסאות פלדה או מתכת, והן נושאות את כל משקל הבניין. הדרך להשתמש ביסודות היא לקדוח אותם עמוק אל תוך הקרקע. בצורה כזו ניתן להבטיח את יציבות הבניין והבטיחות עבור יושבי גם לאחר שנים רבות, בכל תנאי מזג האוויר, ואפילו לאחר רעידות אדמה.

קידוח כלונסאות במי תהום
הקושי העיקרי בקידוח במי תהום נובע מתנועה או סחף של הקרקע בבטן האדמה. הקרבה לים, הקרקע החולית והשאיבה המוגברת של אקוויפר החוף בישראל לדוגמא, מביאים לכך שהקרקע בעומק האדמה באיזור השפלה ומישוף החוף אינה בטוחה ליסודות. תנועת קרקע מתחת ליסודות קיימים יכולה להביא לשקיעה של הבניינים ולקריסתם. כאשר קידוח יסודות מגיע אל שכבת מי תהום נדרשת העמקה של הקידוח, עד הגעה לשכבה מוצקה ובטוחה.

התנאים והטכניקות לביצוע קידוח

יש צורך במספר תנאים לצורך ביצוע קידוח במי תהום:

1. תכנון יסודות – התכנון של מיקום הקרקע בו מחליטים לקדוח מבוצע על ידי אנשי מקצוע מנוסים. אלו גורמים העוברים הכשרה מיוחדת לצורך בדיקת יציבות הקרקע, והסיכוי לנוכחות של מים תהום. התכנון הוא השלב הראשון בעבודות קידוחים, והוא קובע במידה רבה את הצלחתם.

2. כלים מתקדמים – קידוחי קרקע מגיעים לרוב לעשרים ולשלושים מטרים בעומק האדמה. הדרך לבצע את הקידוחים הללו היא להשתמש במכונות קידוח המותקנות על ידי משאיות, בעזרת שימוש בטרקטור, בובקט או באופן ידני. הכלים עוזרים להחדיר את הכלונסאות אל הקרקע, ומונעים קריסה לא רצויה של הדפנות.

3. ניסיון – על מנת לבצע קידוח במי תהום, יש צורך בניסיון עשיר. אנשי מקצוע בענף הבנייה חייבים להכיר את המאפיינים הייחודים של כל קרקע בישראל. מי שמתכוון לבנות בשפלה ובאיזור החוף מודע לסיכונים של מי תהום, ולאופן בו הם משפיעים על הקידוחים הנבחרים ועל הפרויקט כולו.


לסיכום, קידוח מתבצע כיום על ידי חברות מובילות העוסקות בתכנון והפעלת כלים ייעודיים. אי אפשר לוותר על קידוח או להקים מבנה ללא כלונסאות המוחדרות עמוק ככל האפשר. מנגד, ניתן להתמודד עם רוב הבעיות אותו מציבים מי תהום בעזרת שימוש בניסיון וידע מקצועי. 

יום רביעי, 15 בינואר 2014

פינוי פסולת קידוח

עבודות קידוח עלולות לייצר כמות גדולה מאוד של פסולת ועפר. הדרך לפנות את הפסולת הזו היא לפנות אל חברות המתמחות בנושא, ולברר לגבי הטמנה באתרים מורשים. החוק בישראל מחייב פינוי פסולת אל אתרים אלו בלבד. מהבחינה הזו אין הבדל בין פינוי פסולת קידוח, פסולת בניין או אפילו פסולת כימית. חברות המבצעות את הפינוי הן חלק מענף קבלנות הבניין. לרשות חברות אלו עומדים צוותים מקצועיים, וכלים להתמודדות עם פרויקטים בכל סדר גודל. מעבר לכך, הדבר החשוב הוא לבצע את הפינוי בכפוף להוראות הרשויות המקומיות והמשרד לאיכות הסביבה.

פינוי פסולת קידוח מתבצע לאתר שפיכה מורשה. באתרים אלו מטפלים בפסולת בצורה נכונה, ומנסים לייצר מצב של מיחזור. אפשר לפנות את הפסולת מיד עם תום הקידוחים, אולם נדרש תיאום וסיכום על כך מראש. בבנייני מגורים גבוהים, מבני תעשייה וכדומה מתקינה החברה המפנה שרוולים ייעודיים. התפקיד של השרוולים הללו הוא להעביר את הפסולת ישירות אל תוך המכולה, מבלי לסכן את הסביבה או את העוברים והשבים.

שלבי הפינוי

אלו השלבים העיקריים של פינוי פסולת קידוח:

א. ריכוז העפר – יש כלים הנדסיים מיוחדים המיועדים לריכוז העפר הנוצר כתוצאה מעבודות קידוחים. את העפר יש לרכז רחוק ככל האפשר מאתר הקידוחים והבנייה, על מנת למנוע פיזור נוסף. עוד כדאי לגדר את השטח בו מרוכז העפר, ולחסום גישה וכניסה של גורמים לא מורשים. הריכוז של העפר במקום אחד קובע במידה רבה את מהירות הפינוי ויעילותו.

ב. העברת העפר למכולות ומשאיות – בניגוד לפסולת בניין קשיחה המוכנסת אל תוך מכולות, בעת פינוי של פסולת קידוח מדובר ברוב המקרים על עפר הנישא ברוח. יש להעביר אותו אל מכולות או משאיות סגורות בצורה מבוקרת ותחת פיקוח.

ג. שינוע והטמנה – השלב האחרון של פינוי פסולת קידוח הוא שינוע של העפר והעברתו אל אתרי ההטמנה. החברה המבצעת את הפינוי צריכה להפעיל מערך שלם של משאיות, שעוברות מספר מסלולים, ועוסקות בפינוי תחת ההוראות השונות באתר הבנייה.

כללים לעבודות פינוי מוצלחות של עפר

פינוי פסולת קידוח מונע זיהום סביבתי ונחשב קריטי בעבודות הקידוח והטמנת היסודות. אי אפשר לבצע את העבודות הללו ללא פינוי מסודר ויסודי של הפסולת. הפינוי מבוצע על ידי חברות מקצועיות, וההמלצה העיקרית היא ליצור עמן קשר בהקדם. אפשר לקבל המלצות על החברות הללו דרך אתרי האינטרנט השונים, קולגות או קבלנים מנוסים. עבודות הקידוח לא מסתיימות לפני פינוי של כל העפר והעברתו אל אתרים מורשים.

לסיכום, חברות פינוי עוסקות בהעברה של פסולת קידוחים על פי התקנים והנהלים הדרושים. התהליך מצריך שימוש בכלים נכונים והקפדה על הוראות הבטיחות. הפינוי נדרש בכל איזורי הקידוחים, לרבות מקומות גבוהים, דחוקים או בלתי עבירים, ויש להתאימו אל התנאים בשטח.