יום שלישי, 29 באפריל 2014

על החשיבות של הנחת יסודות לבניין

כל בנייה של מבנה מתחיל בשלב הנחת יסודות לבניין. בשלב זה מכינים את בסיס המבנה על הקרקע והוא למעשה זה שפותח את הבניה כולה. שלב הבסיס כולל עבודות עפר אשר למעשה מסלקות את האדמה מאתר הבניה על מנת להניח את היסודות, אשר מכוסים לאחר מכן בחלק מן האדמה שסולקה. כמובן שאם בכוונת הקבלן לבנות חניון תת קרקעי, כמות האדמה שתסולק תהיה גדולה יותר, והבור שייחפר יהיה עמוק יותר.


סוגים שונים של יסודות בניין
לאחר שלב עבודות העפר מגיע שלב הנחת יסודות לבניין. ישנם מספר סוגים של יסודות:

·         יסוד פלטה: זה הוא יסוד אשר ממוקם תחת עמודים מרכזיים, כאשר בבסיסו מונחת פלטת בטון אשר תפזר את משקל המבנה בצורה שווה על פני הקרקע.
·         רפסודה: יסוד זה מורכב ממשטח בטון גדול, אשר משמש לבניה של בניינים גבוהים, וממוקם על גבי אדמה בוצית או לחה.
·         יסוד עובר: זה הוא יסוד ארוך אשר מעליו נבנים שורה של עמודים או קירות, והוא זה שמשמש לפיזור משקל המבנה על גבי האדמה, בדומה ליסוד פלטה.

הנחת יסודות בניין, למה זה חשוב?

אין זה הוא סוד גדול שהנחת יסודות לבניין הוא החלק החשוב ביותר בתהליך הבניה. בניין אשר יסודותיו אינם מונחים היטב, או אינם מחוזקים בצורה טובה ויציבה אל הקרקע יתמוטט ויקרוס. לכן, בעת הנחת היסודות חשוב מאוד לבחון את הפרמטרים השונים כמו סוג וקושי הקרקע, גובה ורוחב הבניין ועוד פרמטרים חשובים נוספים על מנת לבחור ביסוד המתאים ביותר, שיעניק לבניין יציבות מקסימלית.

קידוחים וכלונסאות לחיזוק היסודות


לעיתים ישנו צורך להעניק חיזוק נוסף בעת תהליך הנחת יסודות לבניין. במקרים כאלו מבצעים קידוחים שונים בקרקע, ומוצבים יסודות המכונים כלונסאות. כלונס הוא יסוד אשר מוחדר עמוק אל תוך הקרקע, ומשליך את המשקל על קרקע יציבה יותר. כך, למעשה ניתן חיזוק נוסף ליסודות, והבניין הופך עמיד יותר.