יום שני, 8 בספטמבר 2014

קודחים למען המדינה: קידוחים בגבול רצועת עזה סייעו לטפל בטרור

במבצע צוק איתן אשר נערך בקיץ האחרון, כולנו היינו עדים לפעולות הנרחבות שצה"ל ביצע, וזאת בכדי לחסל את איום הטרור מצד חמאס. נעשו כמובן מגוון רחב מאד של פעולות בתחום זה, אך אין ספק שאחת הפעולות המרכזיות ביותר, הייתה בחשיפה של מנהרות הטרור. מנהרות אלו, תוכננו ע"י פעילי החמאס מתוך הרצועה, והמטרה הייתה לצאת ישירות לתוך יישובים אזרחיים הסמוכים לרצועת עזה - ולבצע פיגוע טרור בקרב האוכלוסיה. בזכות עבודות של קידוחים בגבול רצועת עזה, הצליח צה"ל למנוע כמובן את הפעולות הללו, ולמעשה הרס את כל המנהרות. איך הדבר התבצע?

הקידוחים שעזרו במשימה

עבודות קידוח בשירות כוחות הביטחון
       בדיקת המנהרות - בכדי להתחיל עבודות של קידוחים בגבול רצועת עזה, היו צריכים חיילי ההנדסה הקרבית לקבל מודיעין מדויק כמובן על מיקום המנהרות. גופי המודיעין של צה"ל אמנם ידעו על כמה מנהרות אחדות, אך רק עם ראשית המבצע, התקבל מודיעין מאסיבי מאד על קיומן של עשרות מנהרות שונות, רובן בחלקים של הרצועה הקרובים לגבול עם ישראל. כך החל איסוף אדיר של נתונים, בכדי לאתר במדויק את המנהרות.
       עבודות הקידוח - לאחר מכן, החלו עבודות קידוח בגבול רצועת עזה. יש לציין שלצד החשיפה בתוך הרצועה עצמה, החלו החיילים דווקא בעבודות השונות מחוץ לרצועה, בכדי לאטום קודם כל את הסיום של המנהרות בתוך השטח הישראלי. העבודות השונות של קידוחים בגבול רצועת עזה בוצעו על ידי חיילי ההנדסה הקרבית ועל ידי גופים מקצועיים אזרחיים שעבדו בשיתוף עם צה"ל.

ואז חוסלו במנהרות


בשלב האחרון, לאחר הקידוחים, חוסלו גם המנהרות עצמן. חיילי צה"ל נכנסו לתוך המנהרות, שבתוכן היו פעילי טרור שאף חיכו לשעת כושר ואגרו נשק בכמויות עצומות. החיילים כמובן עצרו וחיסלו את הטרוריסטים, והרסו את המנהרות כך שלא יהיה ניתן לחפור אותן בשנית.