יום רביעי, 23 באוגוסט 2017

כלונסאות בטון או כלונסאות בנטונייט?

מהו בנטונייט?

הבנטוניט הוא חומר שמופק מכריית סלע עשיר במינרלים. חומר זה הוא על בסיס סודיום וכשהוא בא במגע העם מים הוא מתנפח בשיעור ניכר מהמצב הקודם שלו כשהוא היה יבש, ואז הופך למעין ג'ל. פעמים רבות כשמבצעים קידוחים או עבודות עפר במקום מסוים יש לנו עסק עם אדמה חולית ובוצית ולא עם אדמה רגילה ויבשה שהרבה יותר פשוט לעבוד איתה, לכן גם הנחת היסודות וכל החפירות והקידוחים צריכים להתבצע באופן מותאם באמצעות הבנטוניט.

ההבדל בין כלונסאות בטון לכלונסאות בנטונייט

  • אדמה חולית וספוגה במים היא אדמה שלא ניתן להניח בה את הכלונסאות הרגילות שנותנות יציבות למבנים רבים ומהוות את היסודות שלהם. כלונסאות רגילות מוחדרות עמוק באדמה באמצעות אמצעי קידוח שמגיעים לעומק הנדרש, ולאחר מכן המקדחה יוצאת ונשאר רק צינור ברזל שירד לעומק האדמה יחד עמה. אל הכלונסאות הללו, החלולות, מוזרם בטון ואלו למעשה היסודות ששומרים על הבניין מרעידות אדמה וממשבי רוח חזקים וכמובן נותנות לו את האפשרות להכיל קומות רבות שייבנו מעליו.
  • בקידוח כלונסאות בנטונייט דרך הפעולה שונה. בקידוח זה יש שימוש במינרל מהטבע כדי לחזק ולבסס את הקיבעון באדמה. החומר מגיע בצורת אבקה וכשמערבבים אותו עם נוזל הוא הופך להיות צמיגי וניתן להיעזר בו למטרות עבודה כאשר הוא משמש מעין דבק חזק ביותר. בזמן הקידוח באדמה, הבנטוניט מוחדר לבור והוא דואג להדביק את דפנותיו של הבור ולהדק אותן היטב כדי שלא יתמוטטו וימלאו את הבור מחדש. אחרי הקידוח מוציאים את המקדחה, מניחים מוט ברזל בתוך מקום הקידוח ולאחר מכן מזרימים בטון, כאשר הבטון דוחק את החומר החוצה ומה שנשאר זה רק בטון יצוק שמהווה את היסודות.


קידוח מסובך שרק נשמע פשוט


קידוחים כאלו נשמעים לנו פשוטים והם מבוצעים באופן יום יומי ברחבי ישראל כאשר גם בבניית גשרים וסכרים שהאדמה בה יש צורך להניח את היסודות בוצית למדי, אך דרוש הרבה ידע וניסיון כדי לבצע אותו בצורה נכונה. יחד עם זאת יש צורך בבנטוניט איכותי וכלי קידוח מתאימים כאשר סדר הפעולות והדרך בה הקידוח מתבצע חייבים להתבצע במקצועיות ובסבלנות ללא לטעויות.