יום שני, 15 בינואר 2018

קידוח מי תהום היכן ומתי

כולנו מכירים את מי התהום כי למדנו עליהם בבית הספר, אך לא בטוח שרובכם יזכרו שגם קודחים עליהם ומגיעים אליהם כדי להשתמש בהם. השימוש במי תהום חשוב מאוד למדינה בעיקר כשיש מחסור במים וחשוב להבין כיצד מבצעים אותו ומתי.

מדוע יש צורך להגיע אל מי התהום?

קידוח מי תהום הוא תהליך שמתבצע באופן שוטף ברחבי העולם במקומות רבים בכל יבשת, וגם בישראל התהליך הזה חי וקיים. למעשה, בישראל יש צורך רב יותר לשימוש במי התהום כיוון שבשנים האחרונות כמות המשקעים ירדה באופן משמעותי דבר שגרם למדינה להתחיל בהכנות לקראת המשך עתיד יבש ואף יבש יותר. מי התהום משומשים למגוון רחב של שימושים ובעיקר שימושי חקלאיים, אך ניתן גם להשתמש בהם לשתייה. הקידוח יכול להיות מסוכן והוא לא כל כך פשוט כמו שהוא נשמע ויש צורך בהרבה ידע מקצועי כדי לבצע אותו בצורה נכונה.

היכן נמצאים מי התהום?

קל לנו לומר שמי התהום נמצאים באדמה אך איפה בדיוק באדמה? האם הם נמצאים בעומק של כמה מטרים ספורים או עשרות מטרים? מי התהום יכולים להיות בעומק משתנה וזה בהתאם לתוואי הקרקע ולשכבות שלה דבר שמצריך קידוח למטרת בדיקה, אך ידוע שהם נמצאים מעל שכבה שנקראת אקוויקלוד, שהיא שכבה בלתי חדירה למים שבה המים מצטברים בלי יכולת לחלחל עוד. ההגעה לאקוויקלוד דורשת ציוד טכני מתקדם וכמובן הרבה ידע מקצועי כיוון שיש גם סכנות בקידוח.

אלו סכנות יש בקידוח מי תהום.

קידוח מי תהום עלול להיות מסוכן גם לצוות הקודח וגם למי התהום עצמם. ראשית, מבחינת הצוות הקודח, חשוב לזכור שישנו שימוש במכונות גדולות מאוד ותמיד פני הקרקע יכולים להיות רגישים מידי ולגרום לקריסה, מה גם שבעבודות כאלו ייתכנו תאונות עם אמצעי הקידוח עצמם בלי קשר לקרקע. שנית, יש תמיד חשש שהקידוח יפגע במאגר המים ויחדיר אליו מים מלוחים, דבר שיכול לקרות אם יש מאגרי מים אחרים שנמצאים באזור, נחלים, נהרות, בריכות דגים וכולה. מצב כזה עלול להוריד מאיכותם של מי התהום ולהפוך את המאגר כולו ללא שמיש בכלל.

כיצד מתבצע הקידוח?

תחילה, יש צורך להבין היכן נמצאים מי התהום. אנו רואים בארות בסרטים בסדרות וחלקנו גם ראינו במציאות ומבינים מזה שהעומק שלהם הוא כמה עשרות מטרים אל העומק הזה יכול להיות אף גדול יותר. רק אחרי קידוח שמודד את עומק המאגר ואת קיומו באופן כללי, אפשר גם להבין מה הנפח שלו וכמה מים הוא מכיל. לאחר מכן אפשר להתחיל לחשב כיצד יהיה ניתן לשאוב את המים ובאיזה קצב העבודה תצטרך להתבצע. הקידוח מתבצע באמצעות מקדחה ארוכה ביותר שיכולה להאריך את עצמה בהתאם לצורך, כמובן עד גבול מסוים, והשאיבה עצמה מתבצעת באמצעות משאבות ואקום חזקות ביותר.

לבדוק את המים טרם השאיבה

יכול להיות מצב שבו המים כבר נשאבים בקצב מסחרר אך הם למעשה לא יכולים להיות שמישים לשתייה. זו הסיבה שיש צורך לבדוק את מי התהום עוד לפני שמתחילים בשאיבה עצמה ומיד עם ההגעה אליהם, כדי להבין האם יש טעם בכלל לשאוב אותם. בדיקת מעבדה תבשר האם מדובר במים שניתן לשתות והאם הם בריאים, ורק לאחר מכן יהיה אישור להמשיך בידיעה שהמים אינם מזוהמים.

היכן מתבצע קידוח מי תהום?


קידוח מי תהום מתבצע באזור החוף במדינת ישראל ברוב רובו כאשר אקוויפר החוף אחראי על יותר מ-70 אחוזים מהמים בישראל, והעובי שלו מוערך בין 160 עד 180 מטרים ולאורך של 20 קילומטרים. אקוויפר ההר מכיל יותר מים והוא נמצא בשכבה בין זיכרון יעקב לבאר שבע אם כי המים האלו חשופים לזיהום גדול יותר. אליהם מצטרף גם אקוויפר החרמון שנמצא בגבולה הצפוני של ישראל בסמוך לחרמון.