יום חמישי, 8 בפברואר 2018

מה לא ידעתם על קידוחי קרקע

כל בנייה כיום חייבת להתחיל בקידוחים יסודיים ומקצועיים ולמרות שאנו רואים את השלבים האלו ביום יום כשאנו מסתובבים ברחובות העיר ומחוצה לה, לאדם הממוצע לא ידוע הרבה עליהם. מתי בדיוק צריך לקדוח בקרקע, אלו סוגי קידוחי קרקע קיימים, כיצד מבצעים זאת ולמה זה כל כך חשוב? זה הזמן להבין את כל התשובות לשאלות המעניינות הללו אחת ולתמיד.

אי אפשר בלי להשתמש באדמה


כשאנו מסתובבים בערים מודרניות אנו רואים לא מעט גורדי שחקים שנישאים אל על ולעתים מגיעים לכמה מאות מטרים. גם כשאנו מסתכלים על בתים פרטיים שנמוכים בהרבה אנו יכולים לראות פלאים הנדסיים שיכולים לגרום לנו להתפעל. אין ספק שהבנייה המודרנית מתקדמת עוד ועוד אך אם נחשוב לרגע נוכל לשים לב שהבנייה נעשית בתנאי שטח שונים לחלוטין. מצד אחד יש מקומות כמו בדובאי ובערב הסעודית שבונים גורדי שחקים על אדמה מדברית, יש מקומות בברזיל שנבנו גורדי שחקים ובניינים מפוארים באדמה טרופית לחה ולעתים גם בונים גם במקומות הרריים. לא משנה היכן בונים, קידוחי קרקע יתאימו את עצמן לסוג האדמה.

התאמה מדויקת לביטחון מלא

הקידוחים הכי חשובים שאנו מכירים הם כמובן קידוחי יסודות שבהן מחדירים כלונסאות, מוטות ברזל ארוכים, אל מעמקי האדמה כדי לקבע בניין מסוים. את הקיבוע הזה חייבים לבצע בצורה מדויקת בהתחשב בגובה המשוער של הבניין, כך גם נקבעים אחוזי הבנייה לבניין לאחר מכן. ככל שהבניין יהיה יותר גבוה ויותר כבד כך יהיה צורך ביותר יסודות מה שיצריך קידוחים רבים יותר ועמוקים יותר. ההתאמה חייבת להתבצע לא רק למשקל אלא גם לתנאי השטח וכמובן לצינורות שונים שנמצאים בתוך הקרקע כמו למשל תשתיות מים, גז, חשמל, כבלים לתקשורת ועוד.

אלו סוגי קידוחי קרקע קיימים?

·         אחד מסוגי הקידוחים הכי מוכרים שיש הם הקידוחים האופקיים. קידוחים אלו בשונה מקידוחי יסודות אינם נעשים אל מעמקי הקרקע אלא על שטח רב יותר ובעומק שלא מגיע ליותר מכמה מטרים. קידוחים אלו נועדו להנחת תשתיות כך שניתן להניח צנרות ביוב חדשות, תעלות מים וכולה. את העבודה מבצעים בדרך כלל עם כלים יחסית קטנים כמו מיני מחפרון וכולה.
·         קידוח אינטגרלי הוא קידוח שמתבצע באזור יחסית קטן. יש לא מעט קידוחים כאלו במתאר העירוני כיוון שאין הרבה מקום פנוי. עבודות אלו מחייבות שימוש בציוד קטן יותר ומדויק יותר כדי לא לפגוע בצנרת קיימת או בחלקי הבניין השונים.
·         אם נבחן את אדמת הצפון נגלה מהר מאוד שהיא הרבה יותר סלעית מהאדמה באזור עזה או באזור מישור החוף. קידוח לאדמה כזו נקרא קידוח בסלע והוא דורש כלים חזקים יותר ומיומנות רבה יותר. קידוחי קרקע אלו גם יקרים יותר ואורכים זמן רב יותר מקידוחים רגילים.
·         קידוחים לקווי ביוב הם קידוחים שנעשים לעומק רב יותר והם מהנפוצים ביותר שיש לא רק בשכונות חדשות אלא גם בשכונות ותיקות כדי להחליף צינורות מידי כמה שנים. גם קידוחים לקווי מים, קווי גז, קווי חשמל וקווי תקשורת נפוצים מאוד וניתן לראות אותם לעתים קרובות יותר.

איך בוחנים את סוג הקרקע?


כדי לבחון את סוג הקרקע טרם הקידוח המאסיבי יש צורך לבצע קידוחי ניסיון. קידוחי הניסיון נעשים כדי להבין את אחוז הנוזלי שיכול להיות בטווח יחסית רחב באזורים מסוימים, ובעיקר אחרי גשמים, ורק לאחר מכן שכל הנתונים נמדדו ניתן לחשב בצורה מדויקת יותר מה בדיוק המבנה העתידי צריך מבחינת התשתיות שלו. קידוחים אלו בודקים את הקרקע גם בתעשייה החקלאית ולא רק לענף הבנייה.