יום שלישי, 17 ביולי 2018

כמה מרוויח נהג בובקט בישראל?


ציוד מכני הנדסי חיוני לצורך ביצוע עבודות עפר ולכן מי שמפעיל אותו יכול להרוויח שכר גבוה. יחד עם זאת, השכר הוא פונקציה של ניסיון וניתן להגדיל אותו באמצעות התמחויות נוספות. הנה כל הפרטים
כלי רכב מיוחדים שמיועדים לביצוע עבודות הנדסה אזרחית מכונים "ציוד מכני הנדסי", או בקיצור "צמ"ה". למרות שיש מותגים רבים שמייצרים ציוד מכני הנדסי מן הסוג הזה, החברה בובקט היא המוכרת ביותר והשם שלה משמש לעיתים קרובות לתיאור מיני-מעמיס, מיני-מחפרים, רכבי שירות קומפקטיים וציוד הידראולי.

הנקודה המעניינת היא שבענף הבנייה וההנדסה האזרחית בישראל תלויים בציוד מכני הנדסי על מנת לבצע פרויקטים גדולים וקטנים. התלות בציוד מכני הנדסי מעלה את הביקוש לאנשי מקצוע עם הסמכה מתאימה ולכל מי שמחזיק הרישיון הנדרש עבור הפעלת בובקט. מצד שני, השכר הממוצע אינו קבוע והוא מושפע מפרמטרים שונים.


מה משפיע על המשכורת הממוצעת?


כבר עכשיו אפשר להקדים ולציין שנהג בובקט עם 12 שנות לימוד ו-4 שנות ניסיון מרוויח 7,000-9,000 ש"ח בחודש, כל עוד הוא עומד ביעד של 200 שעות עבודה לפחות. מהנתון הזה אפשר לחלץ מספר מסקנות ולהשתמש בהן על מנת לדעת מה משפיע על המשכורת הממוצעת:
א. סוג הרישיון – ככל שלעובד יש יותר רישיונות והסמכות, כך סביר להניח שהוא ייהנה ממשכורת גבוהה. הסיבה לכך היא שהמעסיקים והקבלנים מעדיפים לגייס עובדים עם כישורים שונים. הכישורים מאפשרים לקבלן לחלק את העבודה ולהטיל לפעמים על מפעיל בובקט גם משימות שאותן מבצעים עם סוגים אחרים של ציוד מכני הנדסי. כמו כן, סביר להניח שאת הרישיונות השונים צבר העובד במשך הזמן ולכן יש לו ניסיון משמעותי.
ב. מספר שנות ניסיון – גם למספר שנות הניסיון יש השפעה על המשכורת הממוצעת של מפעל ציוד מכני הנדסי. זה כמובן לא ייחודי לענף הבנייה או ההנדסה האזרחית, אך רבים עדיין לא מודעים לכך. בעזרת צבירת ניסיון אפשר להגדיל את המשכורת בעשרות אחוזים וליהנות מתנאים סוציאליים שונים.
ג. מספר שעות עבודה – רוב העובדים שמתמחים בהפעלת ציוד מכני הנדסי לא מקבלים משכורת ברוטו אלא שכר לפי שעה. המשמעות היא שהם יכולים להעלות את המשכורת שלהם באמצעות הגדלת מספר שעות העבודה. ככל שמגדילים את מספר שעות העבודה כך עולה השכר החודשי, לפי סכום לשעה שנקבע על ידי המעסיק.

האם יש הבדל בין עבודה כשכיר ועצמאי?


מאפיין נוסף שחשוב להכיר בנוגע לשאלה כמה מרוויח נהג צמ"ה מתייחס להבדל בין עבודה כשכיר ועצמאי. באופן עקרוני, שכיר מוגבל ביכולת ההשתכרות שלו והוא גם תלוי בכמות הפרויקטים שמגיעים לרשותו של המעסיק. מנגד, עצמאי יכול להגדיל את יכולת ההשתכרות ובמצבים מסוימים אף לגייס עובדים נוספים שיחפו עליו. אלו שיקולים שמשפיעים בצורה דרמטית על המשכורת הממוצעת של מפעילי ציוד מכני הנדסי בפרט ועל הרווחים של קבלני בניין בכלל.

במילים אחרות, ההבדל בעבודה בין שכיר ועצמאי בכל הנוגע להפעלת ציוד מכני הנדסי היא לא רק  טכנית. מי שרוצה להשתלב בענף ולהרוויח משכורת גבוהה יכול להתחיל כשכיר, לצבור ניסיון, להשיג רישיונות והתמחויות ולאחר מכן לפתוח עסק משל עצמו. זה כרוך בסיכונים מסוימים ולעיתים דורש גיוס של הון עצמי, אך פוטנציאל הרווח הרבה יותר גבוה ומשמעותי.

לסיכום, נהג בובקט מרוויח משכורת ממוצעת שעולה בקנה אחד עם מה שמקובל בענף הבנייה וההנדסה האזרחית. הדבר החשוב מבחינת הנהג הוא להמשיך לצבור התמחויות ולהשתמש בהן על מנת להגדיל את השכר החודשי.