יום שני, 8 בספטמבר 2014

קודחים למען המדינה: קידוחים בגבול רצועת עזה סייעו לטפל בטרור

במבצע צוק איתן אשר נערך בקיץ האחרון, כולנו היינו עדים לפעולות הנרחבות שצה"ל ביצע, וזאת בכדי לחסל את איום הטרור מצד חמאס. נעשו כמובן מגוון רחב מאד של פעולות בתחום זה, אך אין ספק שאחת הפעולות המרכזיות ביותר, הייתה בחשיפה של מנהרות הטרור. מנהרות אלו, תוכננו ע"י פעילי החמאס מתוך הרצועה, והמטרה הייתה לצאת ישירות לתוך יישובים אזרחיים הסמוכים לרצועת עזה - ולבצע פיגוע טרור בקרב האוכלוסיה. בזכות עבודות של קידוחים בגבול רצועת עזה, הצליח צה"ל למנוע כמובן את הפעולות הללו, ולמעשה הרס את כל המנהרות. איך הדבר התבצע?

הקידוחים שעזרו במשימה

עבודות קידוח בשירות כוחות הביטחון
       בדיקת המנהרות - בכדי להתחיל עבודות של קידוחים בגבול רצועת עזה, היו צריכים חיילי ההנדסה הקרבית לקבל מודיעין מדויק כמובן על מיקום המנהרות. גופי המודיעין של צה"ל אמנם ידעו על כמה מנהרות אחדות, אך רק עם ראשית המבצע, התקבל מודיעין מאסיבי מאד על קיומן של עשרות מנהרות שונות, רובן בחלקים של הרצועה הקרובים לגבול עם ישראל. כך החל איסוף אדיר של נתונים, בכדי לאתר במדויק את המנהרות.
       עבודות הקידוח - לאחר מכן, החלו עבודות קידוח בגבול רצועת עזה. יש לציין שלצד החשיפה בתוך הרצועה עצמה, החלו החיילים דווקא בעבודות השונות מחוץ לרצועה, בכדי לאטום קודם כל את הסיום של המנהרות בתוך השטח הישראלי. העבודות השונות של קידוחים בגבול רצועת עזה בוצעו על ידי חיילי ההנדסה הקרבית ועל ידי גופים מקצועיים אזרחיים שעבדו בשיתוף עם צה"ל.

ואז חוסלו במנהרות


בשלב האחרון, לאחר הקידוחים, חוסלו גם המנהרות עצמן. חיילי צה"ל נכנסו לתוך המנהרות, שבתוכן היו פעילי טרור שאף חיכו לשעת כושר ואגרו נשק בכמויות עצומות. החיילים כמובן עצרו וחיסלו את הטרוריסטים, והרסו את המנהרות כך שלא יהיה ניתן לחפור אותן בשנית.

יום ראשון, 17 באוגוסט 2014

התפתחות טכנולוגיית הקידוח

כל בניה כיום דורשת קידוח למטרת הנחת יסודות. הנחת יסודות בעצם מאפשרת לכל יסוד להחזיק את הבניין הנבנה בצורה בטיחותית ומדויקת. היסודות בעצם נקדחים היישר אל הקרקע ובכך מעניקים יציבות בטוחה לבניין הבנוי עליהן. כל בניין אשר נבנה מחויב כמובן ביסודות, והחל מהימים הראשונים להקמת הבניינים, החלו בקידוח יסודות. אך ההבדל המשמעותי בקידוחי יסודות בעבר לעומת קידוחי יסודות היום, היה בכלים אשר שימשו לקידוח יסודות, וכן באופן קידוח היסודות שבעבר היה שונה מהיום.
קידוח מודרני

הקידוחים בעבר

בעבר היו עושים שימוש בכלים גדולים ומגושמים במיוחד למטרת קידוח יסודות. מרבית הקידוחים היו בעצם קידוחים "ידניים", ללא אופציה לעמוד באמת את עומק הקידוח במדויק. מה שהביא בסופו של דבר לבניית בניינים פחות בטיחותיים. אומנם לא היה מדובר בבניינים בעלי סיכון גדול וחוסר בטיחות מוחלט, אך בהשוואה להווה מול העבר, הבניינים בעבר היו הרבה פחות בטיחותיים מהבניינים שנבנים כיום בהווה.

הקידוחים בהווה

כיום, בתקופה בה הטכנולוגיה שינתה את החיים שלנו, הן בתחומים פרטיים והן בתחומים עסקיים, גם הקידוח עבר שינויים משמעותיים. כיום ישנם כלים מדויקים מאוד המאפשרים לבצע קידוח יסודות. דוגמה לכלי קידוח מתקדם הוא הבובקט, כלי המזכיר בצורתו מעין רכב קטן, בעל כף חפירה או קידוח, המאפשר לבצע עבודות קידוח מדויקות ומתקדמות.

יתרונות הקידוחים בהווה לעומת העבר

בעקבות השינויים הטכנולוגיים בתחום הקידוח כיום, ובעזרת הכלים המתקדמים, הקידוחים בהווה מאופיינים במספר יתרונות משמעותיים לעומת הקידוחים בעבר:
  • הקידוחים בהווה נחשבים לבטיחותיים הרבה יותר. הן מבחינת הקידוח עצמו, והן מבחינת יסודות הבניין שנקדחים באופן בטיחותי הרבה יותר מבעבר.
  • הקידוחים בהווה נחשבים למדויקים הרבה יותר מבעבר, ובעזרת הכלים הטכנולוגיים המתקדמים ניתן למדוד במדויק את עומק הקידוח.
  • באמצעות הכלים המתקדמים, הקידוחים היום לא רק נעשים מדויקים ובטוחים יותר, אלא גם בצורה מהירה יותר.


יום חמישי, 19 ביוני 2014

כל מה שאתם צריכים לדעת על בובקטים

בובקט, או בשמו העברי מחפרון, הוא אחד מן הכלים ההנדסיים הנפוצים ביותר בתעשייה. הכלי משמש למגוון רחב של עבודות תשתית ובניה. הבובקטים מסייעים בביצוע עבודות אלו בצורה מהירה ונוחה, הם קומפקטיים אך מבצעים את העבודה ביעילות רבה.    

בובקט

שימושים של בובקט בשיפוץ ביתי


לבובקטים שימושים שונים בענף השיפוץ והבניין:

·         פינוי פסולת של בנין הנוצרת כתוצאה מעבודות שיפוץ, גינון ועוד.
·         ביצוע עבודות ריצוף כמו: פיזור והנחת אבנים משתלבות, כדים אבני נוי ועוד.
·         קידוח של יסודות קטנים לצורך יצירת רחבת בטון ביתית. על הבובקט מניחים מקדח במקום כף אשר מבצע את העבודה.
·         עבודות עפר בגינה כמו: פיזור של אדמה בחצר, פיזור של אבנים ועוד. הכלי יכול לתמרן בקלות גם בשטחים קטנים, ולבצע פיזור באופן אחיד.

יתרונות הכלי


שימוש בבובקטים לעבודות בניין נפוץ ביותר בזכות יתרונותיו הרבים של הכלי:

·         היתרון הגדול ביותר של הכלי הוא בגודלו הקטן יחסית לכלים הנדסיים אחרים, וכך הוא יכול לתמרן בקלות במקומות צרים או נמוכים, ולבצע עבודה מושלמת.
·         המשקל הנמוך של הכלי מאפשר לעבוד עמו בתוך בניינים מרוצפים, מבנים שונים ואפילו דשא, ללא חשש כי התשתית תינזק.
·         הבובקט יכול להסתובב בציר של 360 מעלות, להיכנס לפינות, ולבצע עבודה מדויקת על כל חלקי המשטח.
·         הכלי קל ונוח לתפעול.   

בובקטים להשכרה


כל אלו העוסקים בתחום הבניה, השיפוץ והגינון עושים שימוש בכלי על בסיס קבוע. כלי הנדסי זה יכול לחסוך זמן רב בסיוע בעבודות שיפוצים שונות, ולכן רבים מחליטים להשכיר את הכלי לשימושן. קבלנים ואנשי מקצוע שונים אשר אינם עושים שימוש שוטף בכלי זה יכולים ליהנות מתקופות השכרה שונות, מבלי להוציא הון על רכישת הכלי. אם אתם זקוקים לשיפוץ הגינה הפרטית שלכם, הריסת של קירות בתוך הבית, פיזור של חול או אדמה ועוד, תוכלו ליהנות מיתרונותיו הרבים של הבובקט, ולהחזירו לחברה בתום השימוש.   

  

יום שלישי, 29 באפריל 2014

על החשיבות של הנחת יסודות לבניין

כל בנייה של מבנה מתחיל בשלב הנחת יסודות לבניין. בשלב זה מכינים את בסיס המבנה על הקרקע והוא למעשה זה שפותח את הבניה כולה. שלב הבסיס כולל עבודות עפר אשר למעשה מסלקות את האדמה מאתר הבניה על מנת להניח את היסודות, אשר מכוסים לאחר מכן בחלק מן האדמה שסולקה. כמובן שאם בכוונת הקבלן לבנות חניון תת קרקעי, כמות האדמה שתסולק תהיה גדולה יותר, והבור שייחפר יהיה עמוק יותר.


סוגים שונים של יסודות בניין
לאחר שלב עבודות העפר מגיע שלב הנחת יסודות לבניין. ישנם מספר סוגים של יסודות:

·         יסוד פלטה: זה הוא יסוד אשר ממוקם תחת עמודים מרכזיים, כאשר בבסיסו מונחת פלטת בטון אשר תפזר את משקל המבנה בצורה שווה על פני הקרקע.
·         רפסודה: יסוד זה מורכב ממשטח בטון גדול, אשר משמש לבניה של בניינים גבוהים, וממוקם על גבי אדמה בוצית או לחה.
·         יסוד עובר: זה הוא יסוד ארוך אשר מעליו נבנים שורה של עמודים או קירות, והוא זה שמשמש לפיזור משקל המבנה על גבי האדמה, בדומה ליסוד פלטה.

הנחת יסודות בניין, למה זה חשוב?

אין זה הוא סוד גדול שהנחת יסודות לבניין הוא החלק החשוב ביותר בתהליך הבניה. בניין אשר יסודותיו אינם מונחים היטב, או אינם מחוזקים בצורה טובה ויציבה אל הקרקע יתמוטט ויקרוס. לכן, בעת הנחת היסודות חשוב מאוד לבחון את הפרמטרים השונים כמו סוג וקושי הקרקע, גובה ורוחב הבניין ועוד פרמטרים חשובים נוספים על מנת לבחור ביסוד המתאים ביותר, שיעניק לבניין יציבות מקסימלית.

קידוחים וכלונסאות לחיזוק היסודות


לעיתים ישנו צורך להעניק חיזוק נוסף בעת תהליך הנחת יסודות לבניין. במקרים כאלו מבצעים קידוחים שונים בקרקע, ומוצבים יסודות המכונים כלונסאות. כלונס הוא יסוד אשר מוחדר עמוק אל תוך הקרקע, ומשליך את המשקל על קרקע יציבה יותר. כך, למעשה ניתן חיזוק נוסף ליסודות, והבניין הופך עמיד יותר. 

יום ראשון, 9 בפברואר 2014

קידוח בשיש


קידוח בשיש דורש מיומנות ומקצועיות ברמה גבוהה מאוד. שיש הוא אבן גיר אשר עוברת תהליכי שינוי כתוצאה מחום, או מלחץ שנוצר במעמקי כדור הארץ. השימוש העיקרי בשיש הוא לצרכי פיסול ועיצוב, והמראה הדקורטיבי שלו עוצר נשימה. יחד עם זאת, קשה מאוד לבצע קידוחים או עבודות מורכבות בתוך השיש, וזאת בשל עדינותו היחסית. מקדחה רוטטת אינה מבטיחה תוצאות ברמה גבוהה, וגם מקדחת חץ עשויה להסב נזקים בלתי הפיכים לשיש.
קידוח בשיש ועבודות מיוחדות נוספות
נציגי חברת אלון יסודות (דאידה) בע"מ ישמחו לפתור עבורכם את כל הבעיות של קידוח בשיש. אנו מתמחים כבר שנים רבות בסוגים שונים של עבודות קידוח:
  • קידוחים באיזורים קשים לגישה
  • עבודות קידוח כלונסאות
  • שימוש בבובקט לצורך קידוח בתוך מבנים או אתרי בנייה קטנים
  • קידוחים בזחל לעבודות מיוחדות
חברתנו מפעילה צוות עבודה מיומן, מנוסה ומקצועי עבור עבודות הקידוח של הלקוח. לאורך השנים עבדנו מול חברות מובילות במשק הישראלי, מוסדות ציבור, ושורה ארוכה של קבלנים, יועצי קרקע ועוד. אנו מתחייבים לעמידה מלאה בלוח הזמנים של הלקוח, ומספקים שירות גם לקבלנים בדירות חדשות. בנוסף, נציגנו ישמחו לספר לכם על הצעות מחיר מיוחדות עבור לקוחות במגזר הפרטי.
היום כבר לא צריך לקחת סיכונים, כאשר רוצים לבצע עבודות קידוח בשיש. כל מה שעליכם לעשות הוא ליצור קשר עם החברה המובילה בישראל, ולתאם פגישת ייעוץ לא מחייבת.


יום רביעי, 22 בינואר 2014

קידוח במי תהום

מים הנמצאים מתחת לפני האדמה נחשבים מי תהום, ויש להם השפעה עמוקה על ענף הבנייה. מים אלו הם לרוב מי גשמים, המחלחלים אל בטן האדמה, ומגיעים לשכבה בלתי חדירה בשם אקוויקלוד. הם זורמים בתת הקרקע, ולא יכולים לחלחל, נוטים להצטבר, ועשויים לנבוע ולהפוך למעין. מי תהום מהווים 20% ממצבור כל המים המתוקים בעולם, והם נשאבים למטרות שתייה, השקיה ועוד.

ממה צריך להיזהר בעת קידוח במי תהום?

קידוח במי תהום הוא בעל מאפיינים ייחודיים, וזאת בשל חוסר היציבות של הקרקע. על מנת להבין את המשמעות של קידוח מן הסוג הזה, יש להתחיל בהגדרה כללית של העבודה. קידוחים לבניין הם היסוד לכל בנייה משמעותית, בטוחה ומודרנית. היסודות עשויים כלונסאות פלדה או מתכת, והן נושאות את כל משקל הבניין. הדרך להשתמש ביסודות היא לקדוח אותם עמוק אל תוך הקרקע. בצורה כזו ניתן להבטיח את יציבות הבניין והבטיחות עבור יושבי גם לאחר שנים רבות, בכל תנאי מזג האוויר, ואפילו לאחר רעידות אדמה.

קידוח כלונסאות במי תהום
הקושי העיקרי בקידוח במי תהום נובע מתנועה או סחף של הקרקע בבטן האדמה. הקרבה לים, הקרקע החולית והשאיבה המוגברת של אקוויפר החוף בישראל לדוגמא, מביאים לכך שהקרקע בעומק האדמה באיזור השפלה ומישוף החוף אינה בטוחה ליסודות. תנועת קרקע מתחת ליסודות קיימים יכולה להביא לשקיעה של הבניינים ולקריסתם. כאשר קידוח יסודות מגיע אל שכבת מי תהום נדרשת העמקה של הקידוח, עד הגעה לשכבה מוצקה ובטוחה.

התנאים והטכניקות לביצוע קידוח

יש צורך במספר תנאים לצורך ביצוע קידוח במי תהום:

1. תכנון יסודות – התכנון של מיקום הקרקע בו מחליטים לקדוח מבוצע על ידי אנשי מקצוע מנוסים. אלו גורמים העוברים הכשרה מיוחדת לצורך בדיקת יציבות הקרקע, והסיכוי לנוכחות של מים תהום. התכנון הוא השלב הראשון בעבודות קידוחים, והוא קובע במידה רבה את הצלחתם.

2. כלים מתקדמים – קידוחי קרקע מגיעים לרוב לעשרים ולשלושים מטרים בעומק האדמה. הדרך לבצע את הקידוחים הללו היא להשתמש במכונות קידוח המותקנות על ידי משאיות, בעזרת שימוש בטרקטור, בובקט או באופן ידני. הכלים עוזרים להחדיר את הכלונסאות אל הקרקע, ומונעים קריסה לא רצויה של הדפנות.

3. ניסיון – על מנת לבצע קידוח במי תהום, יש צורך בניסיון עשיר. אנשי מקצוע בענף הבנייה חייבים להכיר את המאפיינים הייחודים של כל קרקע בישראל. מי שמתכוון לבנות בשפלה ובאיזור החוף מודע לסיכונים של מי תהום, ולאופן בו הם משפיעים על הקידוחים הנבחרים ועל הפרויקט כולו.


לסיכום, קידוח מתבצע כיום על ידי חברות מובילות העוסקות בתכנון והפעלת כלים ייעודיים. אי אפשר לוותר על קידוח או להקים מבנה ללא כלונסאות המוחדרות עמוק ככל האפשר. מנגד, ניתן להתמודד עם רוב הבעיות אותו מציבים מי תהום בעזרת שימוש בניסיון וידע מקצועי. 

יום רביעי, 15 בינואר 2014

פינוי פסולת קידוח

עבודות קידוח עלולות לייצר כמות גדולה מאוד של פסולת ועפר. הדרך לפנות את הפסולת הזו היא לפנות אל חברות המתמחות בנושא, ולברר לגבי הטמנה באתרים מורשים. החוק בישראל מחייב פינוי פסולת אל אתרים אלו בלבד. מהבחינה הזו אין הבדל בין פינוי פסולת קידוח, פסולת בניין או אפילו פסולת כימית. חברות המבצעות את הפינוי הן חלק מענף קבלנות הבניין. לרשות חברות אלו עומדים צוותים מקצועיים, וכלים להתמודדות עם פרויקטים בכל סדר גודל. מעבר לכך, הדבר החשוב הוא לבצע את הפינוי בכפוף להוראות הרשויות המקומיות והמשרד לאיכות הסביבה.

פינוי פסולת קידוח מתבצע לאתר שפיכה מורשה. באתרים אלו מטפלים בפסולת בצורה נכונה, ומנסים לייצר מצב של מיחזור. אפשר לפנות את הפסולת מיד עם תום הקידוחים, אולם נדרש תיאום וסיכום על כך מראש. בבנייני מגורים גבוהים, מבני תעשייה וכדומה מתקינה החברה המפנה שרוולים ייעודיים. התפקיד של השרוולים הללו הוא להעביר את הפסולת ישירות אל תוך המכולה, מבלי לסכן את הסביבה או את העוברים והשבים.

שלבי הפינוי

אלו השלבים העיקריים של פינוי פסולת קידוח:

א. ריכוז העפר – יש כלים הנדסיים מיוחדים המיועדים לריכוז העפר הנוצר כתוצאה מעבודות קידוחים. את העפר יש לרכז רחוק ככל האפשר מאתר הקידוחים והבנייה, על מנת למנוע פיזור נוסף. עוד כדאי לגדר את השטח בו מרוכז העפר, ולחסום גישה וכניסה של גורמים לא מורשים. הריכוז של העפר במקום אחד קובע במידה רבה את מהירות הפינוי ויעילותו.

ב. העברת העפר למכולות ומשאיות – בניגוד לפסולת בניין קשיחה המוכנסת אל תוך מכולות, בעת פינוי של פסולת קידוח מדובר ברוב המקרים על עפר הנישא ברוח. יש להעביר אותו אל מכולות או משאיות סגורות בצורה מבוקרת ותחת פיקוח.

ג. שינוע והטמנה – השלב האחרון של פינוי פסולת קידוח הוא שינוע של העפר והעברתו אל אתרי ההטמנה. החברה המבצעת את הפינוי צריכה להפעיל מערך שלם של משאיות, שעוברות מספר מסלולים, ועוסקות בפינוי תחת ההוראות השונות באתר הבנייה.

כללים לעבודות פינוי מוצלחות של עפר

פינוי פסולת קידוח מונע זיהום סביבתי ונחשב קריטי בעבודות הקידוח והטמנת היסודות. אי אפשר לבצע את העבודות הללו ללא פינוי מסודר ויסודי של הפסולת. הפינוי מבוצע על ידי חברות מקצועיות, וההמלצה העיקרית היא ליצור עמן קשר בהקדם. אפשר לקבל המלצות על החברות הללו דרך אתרי האינטרנט השונים, קולגות או קבלנים מנוסים. עבודות הקידוח לא מסתיימות לפני פינוי של כל העפר והעברתו אל אתרים מורשים.

לסיכום, חברות פינוי עוסקות בהעברה של פסולת קידוחים על פי התקנים והנהלים הדרושים. התהליך מצריך שימוש בכלים נכונים והקפדה על הוראות הבטיחות. הפינוי נדרש בכל איזורי הקידוחים, לרבות מקומות גבוהים, דחוקים או בלתי עבירים, ויש להתאימו אל התנאים בשטח.