יום רביעי, 3 במאי 2017

כלונסאות מסוגים שונים

בניית מבנים ובניינים הינה עבודה מאד מורכבת המצריכה תיאום בין גורמים רבים. החל מהאדריכל והמהנדס הבניין דרך הקבלן, והעובדים המקצועיים האמורים להוציא לפועל את תוכניות הבנייה השונות. בניינים רבים שונים באופיים ובמטרותיהם וניתן לומר שיש אין ספור מבנים מצורות שונות ובגדלים שונים. אבל יש דבר אחד משותף לכל בניית הבניינים הללו. הדבר המשותף הקיים לכל המבנים הם יסודות חזקים האמורים להחזיק את המבנה כולו, ולא משנה מה גודלו או גובהו.
בנייה חזקה ויציבה תלוייה בתשתית וביסודות טובים ואת אלה משיגים על ידי כלונסאות. תחתית הבניין מתחברת לאדמה בעזרת יסודות מתכת שמחוברים לבסיס הבניין. יסודות מתכת אלה הם כלונסאות, שמהווים את יסודות הבניין, ותפקידם לתמוך במבנה כולו בזמן של שינויים בקרקע. כלונסאות עשויים כיום מפלדה, ברזל ובטון בעוד שבעבר היו הכלונסאות עשויים מעץ. המתכת והבטון מבטיחים יציבות גדולה יותר, ועמידות טובה יותר לרטיבות ושאר מפגעים העלולים לפגוע בעץ ובכך ביציבות המבנה כולו.

קידוחי כלונסאות ותפקידם 

קידוחים אלה חיוניים לכל מבנה בבנייה ותפקידם הם:

·         קיבוע הבניין – התפקיד הראשון של קידוחים אלה הוא לקבע את הבניין לאדמה לשם יציבותו ועמידותו לאורך זמן.
·         מניעת שקיעה – קידוחים אלה מונעים מן הבניין לשקוע באדמה עם הזמן.
·         מניעת תזוזה – גם את תזוזות הבניין מונעים קידוחים אלה באופן מוחלט.

סוגים שונים של כלונסאות

קיימים בשוק מגוון של כלונסאות, ובחירתם נעשית בהתאמה לסוג הקרקע והמבנה המיועד להקמה. הסוגים העיקריים הם:
כלונס חיכוך – מכונה גם כלונס צף מכיוון שהוא מיועד לאדמה רכה, שאין בסופה קרקע קשה ומוצקה. אלה מיועדים למבנים בעלי משקל בינוני וקל שאינם זקוקים לאחיזה מאד חזקה בקרקע. במידה והמבנה גבוה או כבד יותר יש להשתמש בסוג אחר של כלונס – כלונס קצה.
כלונס קצה – אלה הם כלונסאות שמוחדרים לקרקע עד לשכבת האדמה הקשה יותר. הם מיועדים לבנייה על אדמת חרס כאשר מתחתיה שכבת קרקע קשה כמו סלע.
את הכלונסאות השונים מחדירים לקרקע על ידי קידוח או על ידי החדרה מלמעלה באמצעות מהלומות חזקות בראש הכלונס. בשיטת הקידוח מכניסים לבור שנוצר את הבטון והברזל, ועל ידי כך יוצרים כלונס חזק ועמיד.
בישראל נפוצה שיטת הקידוח והחדרת הכלונסאות דרך הבורות שנקדחו. בתהליך זה מבצעים קידוח אל מעמקי האדמה בעומק של כמה עשרות מטרים, והדבר מותאם לעומס המבנה וגובהו. גם קוטר הבור משתנה מכמה עשרות ס"מ ועד לקוטר של יותר ממטר. לאחר הקידוח מחדירים בצורת הברגה מוטות ברזל ארוכים, ובסוף יוצקים בטון לתוך הבור. יש המוסיפים עוד מוטות ברזל כאשר הבטון עדיין רך.

את עבודות הקידוח יש לעשות אך ורק עם חברה מקצועית ומיומנת, ומיותר להדגיש כי עתידו של המבנה כולו תלוי באיכות הקידוחים הללו ויציקת היסודות לבניין.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה