יום ראשון, 7 באפריל 2019

כלונסאות באתרי בניה מידע אינפורמטיבי

בטח יצא לכם לשמוע על הכלונסאות, אך המאמר הזה יסביר לכם את כל המידע לגביהם!

מהו כלונס ולמה צריך אותו?

הכלונסאות הם למעשה מוטות ברזל ארוכים שמוחדרים לאדמה ואמורים להיות היסודות של כל מבנה. הם למעשה יכולים להיות יסודות של בית פרטי ועד גורד שחקים ענק, גשר שמחבר בין שני איים או מחלף ענק שיש בו כמה מפלסים. ללא יסודות אי אפשר לבנות, כי המבנה שבונים ולא משנה עד כמה גדול וכבד הוא, לא יוכל להחזיק את עצמו על הקרקע. הקרקע יכולה לקרוס, האנשים שישתמשו במבנה יכולים בסכנה וכיום אי אפשר לבנות ללא החדרת כלונסאות גם באופן חוקי. כלונס הוא מוט ברזל מזוין שאחרי החדרתו לקרקע, אחרי קידוח מתאים, ממלאים אותו בבטון והוא נשאר מקובע ונותן יציבות.

אלו סוגי כלונסאות קיימים?

יש שתי סוגי כלונסאות ראשיים כאשר ההבדלים עוד יכולים להמשיך להסתעף לפי צורת הכלונס. למשל, יש כלונסאות שיכולים להיות כמו קיר שלם שאמור לתחום את הקרקע כך שהיא לא תקרוס, כמו למשל כאשר בונים מתחת לקרקע כמו למשל חניון תת קרקעי או קומות תחתונות לקניון. עם זאת יש שני סוגי כלונסאות ראשיים, כלונס קצה או כלונס מרחף, האחרון נקרא גם כלונס חיכוך. כלונס קצה הוא כלונס שמוחדר עד לאדמה הקשיחה. האדמה הקשיחה הזו לא תמיד תאפשר להחדיר אותו עוד אך אז היציבות שלו תהיה מעולה כי שהגיע לקרקע. כלונס מרחף מסתמך על החיכוך עם האדמה וכך אינו זז.
106

מה משפיע על סוג הכלונס?

את סוג הכלונס לפי החלוקה שעליה הרחבנו בפסקה הקודמת יש לבחור לפי סוג הקרקע ולפי הצורך אך יש כמובן עוד הבדלים כמו צורת הכלונס, כמות הכלונסאות שיוחדרו, העומק אליו יוחדרו הכלונסאות וכן הלאה . כל אלו נקבעים לפי מספר רב של פרמטרים וביניהם הראשי הוא גודל ומשקל הבניין. ככל שהבניין או המבנה שייבנה יפעיל יותר לחץ על הכלונסאות כך יהיה צורך בכלונסאות חזקים יותר שיוחדרו עמוק יותר. סוג הכלונס מושפע גם מסוג האדמה, אם יש אדמה בוצית או חולית יש סיכוי טוב שהכלונס פשוט ייבלע ולא יעמוד בחיכוך. לכן משתמשים בשיטות מתוחכמות ומתקדמות להחדרתו.

מה עושים באדמה בעייתית?

כאשר ישנן אדמות בעייתיות, כמו למשל אדמה בוצית או אדמה חולית, יש צורך להחדיר את הכלונס בשיטות אחרות מאשר ההחדרה הרגילה. בעוד ההחדרה הרגילה מתחילה מקידוח הפיר אליו יוחדר הכלונס ולאחר מכן הוצאת המקדח והחדרתו, עם אדמות חוליות או בוציות אי אפשר לבצע זאת. לכן יש שתי שיטות ידועות כאש הידועה יותר היא שיטת הבנטונייט. בשיטה זו לאחר סיום הקידוח, בעת עליית המקדח אל פני הקרקע, מוזרם בנטונייט, שהוא מינרל שסופח מים ומונע את קריסת האדמה על הפיר, מצינור ייעודי. בשיטת צינור המגן הקידוח נעשה עם הצינור, שנשאר אחרי הוצאת המקדח.

מי יכול להחדיר כלונס בבטחה?

החדרה בטוחה ומקצועית של כלונס חייבת להתבצע עם כלים מתאימים וצוות עם שנות ניסיון רבות. יש לא מעט טעויות שמתבצעות על החדרת הכלונסאות באתרי בנייה אך כאשר מדובר בצוות קידוח מנוסה אין סיכוי שהן יקרו. צריך לזכור שקידוח כלונסאות הוא הפתיח של הבנייה, הפעולה החשובה ביותר, וטעות בהחדרתם יכולה להיות בלתי הפיכה ומשמעותית מאוד בהמשך. לכן יש צורך בכלים כבדים מאוד שישמשו לקידוח אפילו בפרויקטים קטנים ואפילו אם מדובר על בית קרקע. כדי למצוא צוו קידוח כלונסאות מתאים ומנוסה שמתמחה בכל סוגי הקידוחים, יש לבצע סקר שוק ולסנן היטב.
07.04.19הפוסט כלונסאות באתרי בניה מידע אינפורמטיבי פורסם ראשון בבלוג אלון יסודות מדיום בתאריך

https://medium.com/@alon29265401/%D7%9B%D7%9C%D7%95%D7%A0%D7%A1%D7%90%D7%95%D7%AA-%D7%91%D7%90%D7%AA%D7%A8%D7%99-%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%94-%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%A2-%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%9E%D7%98%D7%99%D7%91%D7%99-4d5541b6e877
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה