יום רביעי, 31 ביולי 2019

קידוחי קרקע


מתי יש צורך קידוחי קרקע?

קידוחי קרקע הם אולי משימה שנראית פשוטה אך מדובר במשימה חשובה מאוד, מורכבת ויסודית. אי אפשר לקדוח בקרקע בלי תכנון מקדים מראש כאשר צריך לזכור כי קידוח לא נכון יכול להיגמר באסון, כאשר האסון הזה יכול להגיע גם כמה שנים אחרי שהוא בוצע. קידוחי קרקע יכולים להיות נפוצים בכל מיני סיטואציות כמו למשל הנחת כלונסאות בתוך האדמה לקראת בנית מבנה או ועד קידוחים ארכיאולוגיים. בכל פעם שיש צורך להגיע אל תוך האדמה, אפילו עד לשכבות יחסית גבוהות, נדרשים כלי קידוח וצוות קידוח מנוסה.

אלו סוגי קידוחים הכי נפוצים?

·        סוג הקידוח הנפוץ והמוכר ביותר הוא קידוח כלונסאות. קידוח זה מתבצע במטרה להחדיר כלונסאות, כלומר מוטות ברזל חזקים, אל תוך האדמה במטרה להוות את היסודות של המבנה. לאחר הנחת הכלונסאות אל הבור מוזרם בטון וכך מתקבלים יסודות חזקים לפי הצורך.
·        לעתים הקידוחים לא נועדו רק לחפור בורות לכלונסאות שיוחדרו אל הקרקע אלא כדי לבנות מבנים תת קרקעיים. במצבים כאלו יש צורך בכלונסאות דיפון, שנקראות גם קיר שיגומים. קיר זה נועד כדי לתמוך בקרקע שלא תקרוס כדי ליצור בה הבדלים במפלסים.
·        לעתים יש צורך לבצע קידוח בקרקע רק כדי לבדוק את סוג הקרקע. לא תמיד יודעים מה שכבות הקרקע, למרות שיש אדמת כורכר על פני השטח יכול להיות שמתחת לשכבות אלו שכבות נוספות, אולי חזקות ואולי חלשות יותר. לעתים יש צורך להגיע גם לשכבת מי התהום ובמצבים אחרים פשוט לקחת דגימות של האדמה לצורך קידוח עתידי נוסף.
·        אם כבר הזכרנו קדיחות באדמה לצורך בדיקה, לעתים יש צורך לבצע את הקידוח רק כדי לגלות אלו שכבות יש למטרות מחקר. המחקרים הללו יכולים להיות מחקרים גיאולוגיים כדי להבין את הלוחות הטקטוניים, היווצרות הרים או בדיקות למען גילוי פעילות הרי הגעש שיש במקום בעבר, ועד קדוחים מתוך מטרות ארכיאולוגיות.
·        קידוחי קרקע מתבצעים גם כדי למצוא נפט וגז. אמנם בישראל רוב הקידוחים נמצאים בים אך יש קידוחים גם במטרה למצוא אוצרות טבע בקרקע, כמו למשל בחצי האי סיני כאשר מדינת ישראל שלטה שם וכיום גם בחלק מהמקומות ברמת הגולן.
אנו מתמחים בבצוע קידוחי בנטונייט


א

הקידוח מושפע מסוג הקרקע

קידוחי קרקע ובעיקר קידוחי כלונסאות מושפע מאוד מסוג הקרקע ולמעשה זה הגורם המשמעותי ביותר. יש עוד גורמים שמשפיעים על סוג הקידוח כמו למשל המטרה שלשמה קודחים וכמובן העומק הנדרש אך סוג הקרקע הוא הפרמטר החשוב ביותר. בסופו של דבר אם מדובר בקרקע נוחה לקידוח אפשר לקדוח באופן פשוט בלי כל מכשול, הרי הבור שחופרים לא צפוי להיסגר מעצמו בטח בטווח הקצר. לעומת זאת כאשר יש אדמות בוציות או חוליות, הבורות שקודחים יכולים להיסגר. לכן יש צורך לבחור בשיטת קידוח אחרת כמו קידוח בנטונייט או קידוח צינור מגן.

אלו הכנות נדרשות לקידוח?

לפני שקודחים במקום יש צורך להבין מה סוג הקרקע, היכן יש מי תהום וכמובן מה מטרת הקידוח המדויקת. שלושת הפרמטרים הללו הם החשובים ביותר אך בסופו של דבר יש עוד דבר אחד שחשוב זלכור והן התשתיות שיכולות להיות מונחות באזור. בדרך כלל כאשר מבצעים קידוח גדול יודעים היכן עוברות התשתיות הראשיות כמו למשל ביוב, מים או חשמל, אך לעתים בקידוחים קטנים יותר במטרה לחפור בורות ספיגה ורקב או כדי לקדוח פיר מעלית, יש סיכוי שייפגעו תשתיות קיימות. לכן יש צורך לעבוד מתוקף ניסיון ומקצועיות וכמובן שהתכנון לפני הקידוח יהיה מדויק.

הפוסט פורסם ראשון בבלוג מדיום של הלקוח בתאריך 31.07.19



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה