יום חמישי, 21 בנובמבר 2019

מהו בנטונייט? אלון יסודות עונים

קידוחים שבהם עושים שימוש במינרל מיוחד שמסוגל להפוך לצמיגי מיד לאחר מגע במים פותרים שורה ארוכה של בעיות. במאמר הבא נסביר על קידוחים מן הסוג הזה, נבין מה מאפיין אותם ונציג את השימושים העיקריים בהם
קידוחי בנטונייט מכונים על שם חומר מינרלי בעל מאפיינים מיוחדים. בין היתר, אותו חומר מגיע בצורת תמיסה אך הוא הופך לצמיגי מיד לאחר המגע עם מים. בפועל, מדובר על השיטה היחידה שבה אפשר לבצע קידוחים בתוך קרקע שמכילה אחוז גבוה של חול או מי תהום. 
במילים אחרות, הקידוחים נועדו לפתור בעיה שבה החול או המים עלולים לגרום לקריסת הבור. במקום לקחת סיכון שהבור יקרוס והקידוחים יירדו לטמיון, משתמשים בחומר שנקרא בנטונייט ומנצלים את התכונות והמאפיינים שלו. מעבר לכך, בקידוחים אלו עושים שימוש במינרל שמוכיח את עצמו גם בעת קדיחת בורות לפני הצבת יסודות בניין או כלונסאות.

היתרונות של הקידוחים

קידוחים עם מינרלים שהופכים לצמיגיים לאחר המגע עם מים מאפשרים לבנות על גבי קרקע חולית רטובה או לחה. בפועל, ניתן להצביע על שורה ארוכה של יתרונות שנלווים לקידוחים כאלה:
א. התאמה לקרקע עם מאפייני צפיפות שונים – המצב ברחבי הארץ הוא שיש המון סוגי קרקעות ושלכל קרקע מאפייני צפיפות שונים. כתוצאה מכך, אין ברירה אלא להשתמש בקידוחים שמתאימים לסוג הקרקע ועוזרים לשמור על יציבות. 
ב. שיתוף פעולה עם מהנדסי בניה אזרחית – בדור הנוכחי של קידוחים מקפידים לשתף פעולה עם מהנדסי בניה אזרחית. בעזרת שיתוף הפעולה אפשר להפיק את יתרונות הקידוח, לוודא עמידה בסטנדרטים מחמירים של בקרת איכות ולצמצם למינימום את הסיכון לקריסה. 
ג. הפעלת המקדח – אנשי מקצוע גורסים שהיתרון האמיתי של בנטונייט טמון בכך שהוא אינו מפריע למקדח לבצע את עבודתו. היות ומדובר כאמור על חומר שמגיע במקור בצורה של תמיסה, ניתן להפעיל את המקדח על גבי הקרקע ועדיין למנוע מדפנות הבור לקרוס ולסתום אותו. 

שלבי העבודה עם בנטונייט

עוד משהו שכדאי לדעת על קידוחים בקרקע חולית, רטובה או לחה בעזרת מינרלים שהופכים לצמיגיים עם המגע במים קשור לשלבי העבודה. ראשית, יש להחדיר את המוטות המזוינים והבטון דרך משאבה. שנית, הבטון כבד יותר והוא גורם למינרל להידחף כלפי מעלה. שלישית, יש להשתמש במשאבה נוספת כדי לשאוב את המינרל עצמו וכך לעשות בו שימוש חוזר.
תהליך העבודה המתואר מוכיח שקידוחים בעזרת המינרלים הם גם ידידותיים לסביבה. מבחינת לקוחות הקצה ובהם קבלני או מהנדסים של בניה אזרחית, מדובר על שיטה מעולה וחסכונית. למעשה, כל מה שצריך לדאוג לו הוא יצירת קשר עם חברה מקצועית שמסוגלת לבצע את העבודה והקידוחים.

בחירת חברת קידוחים

בעת בחירת חברת קידוחים רצוי לבדוק את ההיסטוריה והפרויקטים הקודמים שבהם השתתפה. כך ניתן לדעת האם לחברה יש את הרקע והניסיון להתמודד עם המינרל, או לבצע את ההתאמות הנדרשות. בהמשך, אפשר גם לקבל המלצות מאנשי המקצוע של החברה ולבקש מהם לראות תמונות של קידוחים מוצלחים. 
בשורה התחתונה, המאפיינים של מינרלים שהופכים לצמיגיים עם המגע במים מוכיחים את ההתקדמות שחלה על תחום הקידוחים. מינרלים אלו מאפשרים לקדוח בקרקע שעד לפני מספר שנים הייתה לא רלוונטית, הם תורמים לירידת המחירים והם מסייעים לביצוע פרויקטים מורכבים. 

אם רוצים לנצל את יתרונות המינרלים האלה, כדאי ליצור קשר עם חברה שמתמחה בקידוחים ולבדוק את הניסיון שלה. כך ניתן ליהנות מכל העולמות ולשלב את הדור הבא של הקידוחים גם באזורים בעייתיים. 
הפוסט פורסם ראשון בבלוג מדיום בתאריך 21.11.19

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה